,

Reklamy TrueView Discovery na YouTube

Reklamy TrueView Discovery to jedne z podstawowych reklam na YouTube. Bardzo często wykorzystywane przez blogerów, vlogerów, branżę muzyczną i firmy, które posiadają swój kanał na YouTube. Zaraz po reklamie In-Stream, są to najczęściej wykorzystywane reklamy video. Kto i dlaczego powinien mieć je w swojej kampanii Google Ads? Jak je kierować? Postaram się odpowiedzieć na te […]

Reklamy TrueView Discovery to jedne z podstawowych reklam na YouTube. Bardzo często wykorzystywane przez blogerów, vlogerów, branżę muzyczną i firmy, które posiadają swój kanał na YouTube. Zaraz po reklamie In-Stream, są to najczęściej wykorzystywane reklamy video. Kto i dlaczego powinien mieć je w swojej kampanii Google Ads? Jak je kierować? Postaram się odpowiedzieć na te i inne pytania w dalszej części wpisu.

Czym są reklamy TrueView Discovery?

Reklamy TrueView Discovery to reklamy filmów pojawiające się w wyszukiwarce YouTube. Tutaj warto zaznaczyć, że YouTube to druga największa wyszukiwarka na świecie. Dodatkowo reklamy pojawiają się na stronach odtwarzania filmów w podpowiedziach. Na komputerach jest to najczęściej w kolumnie po prawej stronie, a na telefonach komórkowych pod filmem. Reklama składa się z obrazka oraz maksymalnie trzech linijek tekstu (tytuł+dwa opisy). Największą wadą tego typu reklamy jest zdecydowanie format rozliczania. Niestety, tak jak w reklamach Video In-Stream, tak i tutaj płacimy za wyświetlenia. Szkoda, bo spokojnie Google mógłby wprowadzić tutaj rozliczenie za kliknięcie. Koszt wyświetlenia jednak nie jest wysoki i w prowadzonych przeze mnie kontach Google Ads jest to średnio 3 grosze. Po kliknięciu w reklamę użytkownik przenoszony jest na stronę odtwarzania filmu lub kanału na YouTube.

Dla kogo są reklamy TrueView Discovery?

Ten format reklamowy jest najczęściej używany przez branżę muzyczną (nowe teledyski), vlogerów, blogerów oraz firmy, które rozwijają swoje kanały na YouTube. Reklamy TrueView Discovery są wykorzystywane do promocji dłuższych filmów, które nie nadają się na reklamy In-stream.

Reklamy te są zdecydowanie mniej narzucające się i mniej irytujące dla użytkowników niż reklamy In-stream. Nie przerywają oglądanych filmów, a użytkownik musi kliknąć w miniaturkę, żeby zobaczyć reklamowany film.

Bardzo często też używam tych reklam w momencie, w którym dany kanał ma problem z wybiciem się w wynikach organicznych YouTube. Po jakimś czasie używania reklam Discovery zauważyłem u swoich klientów wzrost wyszukiwań filmów w bezpłatnych wynikach wyszukiwań. Nie powiem, że ma to w 100% wpływ, ale jeżeli zwiększamy oglądalność reklam, a reklamowany kanał zbiera nowych obserwujących, to filmy znajdujące się na kanale z każdym miesiącem pokazują się częściej w wynikach wyszukiwania.

Możliwości kierowania reklam TrueView Discovery

Możliwości kierowania reklam TrueView Discovery są dokładnie takie same jak dla wszystkich innych reklam na YouTube. Mamy do wyboru kierowanie demograficzne, czyli wiek, płeć oraz dochód gospodarstwa domowego. Kierowanie na zainteresowania, tematy (tematy filmów), remarketing, lokalizacje, języki, urządzenia, słowa kluczowe oraz miejsca docelowe (konkretne filmy lub kanały).

kierowanie reklam in-stream

Z mojego doświadczenia mogę polecić kierowanie na miejsca docelowe ewentualnie ograniczone kierowanie demograficznym. W takim kierowaniu możemy sami wybrać jakich filmach będzie pokazywała się nasza reklama, lub na jakich kanałach. Musimy poświęcić trochę czasu na znalezieniu kanałów związanych z naszą branżą, lub branżą której użytkownicy będą potrzebowali naszych produktów/usług. Jednak warto to zrobić, bo dzięki temu nasze reklamy dotrą do użytkowników na których nam zależy. Jeżeli nie chcemy tego robić, albo takich kanałów jest bardzo dużo można spróbować kierowania na konkretne tematy. Jednak będzie to zdecydowanie szersze kierowanie.

Drugą opcją, którą często testuje jest kierowanie na słowa kluczowe. Tutaj kierowanie na słowa kluczowe jest rozumiane inaczej niż w reklamie In-Stream. Wybierając kierowanie na słowa kluczowe w Discovery reklamy kierujemy na słowa kluczowe, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce YouTube oraz dodatkowo na filmy, które w opisie lub tytule mają te słowa.

Jeżeli jesteśmy przy słowach kluczowych, to reklamy TrueView Discovery można również kierować na grupy niestandardowych odbiorców, o których pisałem w tym wpisie: Kierowanie reklam graficznych na osoby wyszukujące konkretnych haseł w wyszukiwarce. Jest to bardzo ciekawa opcja kierowania, którą na pewno warto przetestować.

Dlaczego akurat ten format warto wybrać?

Tak naprawdę, jeżeli na naszym kanale YouTube posiadamy tylko dłuższe filmy, to nie mamy wyjścia. Takich filmów bez przerabiania i skracania nie wyświetlimy w formacie In-Stream, bo nie spełnią tam swojego zadania. Drugim bardzo ważnym moim zdaniem czynnikiem, na który zwracają uwagę moi klienci, jest nienachalny format reklamy. Są użytkownicy, którzy przywiązują do tego bardzo dużą wagę.

Jak powinna wyglądać reklama TrueView Discovery?

Tutaj nie ma większych wymagań, jeżeli chodzi o sam film. W tym formacie wykorzystywane są przeważnie zwykłe filmy, które są publikowane na danym kanale bez żadnych poprawek czy zmian. W tym przypadku zdecydowanie powinniśmy się przyłożyć bardziej do kierowania. Sama reklama to obraz (najczęściej klatka z filmu), tekst nagłówka (max 25 znaków) oraz opisu (max 35 znaków), który nie pokazuje się podczas wyświetlania reklamy w proponowanych filmach. Pamiętaj, że aby stworzyć reklamę TrueView Discovery, film, który wykorzystujemy, musi być dodany na YouTube.

Jak wykorzystywać reklamy TrueView Discovery na YouTube?

Zastosowanie reklam najlepiej pokazać na przykładach, więc poniżej dwa case’y z mojego podwórka.

Vlogerzy podróżniczy

Jeden ze standardowych case’ów do kampanii Discovery na YouTube. Długo nieużywany kanał reaktywowany przez blogerów podróżniczych. Wiele tematycznych filmów odnośnie różnych regionów i miejsc na świecie. Żeby zwiększyć oglądalność i rozpoznawalność, a przy okazji nie być nachalnym (na czym bardzo zależało moim klientom) postanowiliśmy postawić na reklamy Discovery. Tutaj dodatkowym problem był fakt, że filmy słabo wyświetlały się w wyszukiwarce YouTube bez reklam. Każdy film był kierowany na 3 różne grupy odbiorców. Pierwsze targetowanie było bardzo ogólne i nastawione na dotarcie do jak największej części widzów. Kierowanie na tematy związane z podróżami w różne regiony świata. Druga wykorzystana opcja kierowania to kierowanie na słowa kluczowe. Były to słowa kluczowe związane z filmem, regionem i tematem, który poruszał. Trzecie kierowanie to miejsca docelowe. Chcieliśmy, aby reklamy wyświetlały się przy filmach z popularnych kanałach podróżniczych. Dzięki takim trzem opcją udało dotrzeć się zarówno do osób ogólnie zainteresowanych podróżami oraz do osób zainteresowanych tylko konkretnym tematem, co przekładało się na wzrost liczby obserwujących kanał i zdecydowanie rosnącą liczbę obejrzeń.

Producent muzyczny

Przykład producenta muzycznego, z którym współpracuję okresowo. W momencie, kiedy wychodzi nowy klip i trzeba go pokazać szerszej publiczności, działamy na dwóch płaszczyznach. Zawsze do klipu jest przygotowywany krótki materiał nadający się na reklamę In-stream jako informacja o nowym klipie. Druga strona to właśnie reklama TrueView Discovery kierowana na zainteresowania (konkretny gatunek muzyczny), słowa kluczowe związane z artystami występującymi w klipie (częste współpracę ze znanymi muzykami) oraz na kanały/klipy muzyków z którymi dany producent współpracuje.

Podsumowanie

Jeżeli jesteś blogerem, muzykiem, producentem muzycznym lub po prostu filmy na twoim kanale są długie i nie nadają się na reklamę In-stream, to nie pozostaje ci nic innego niż odpalenie na swojej koncie Google Ads kampanii Discovery. W przypadku tej kampanii skupcie się na kierowaniu. Im węziej i lepiej dobrana grupa docelowa do danego filmu tym lepiej. Pamiętaj, że płacimy tutaj za wyświetlenia, więc wysoki CTR jest jak najbardziej pożądany. Konkurencja na YouTube jest coraz większa i moim zdaniem osoby prowadzące kanały będą stawały przed coraz większym wyzwaniem (już stają), więc ta forma reklamy w wielu przypadkach będzie niezastąpiona. Wszystko po to, żeby nasz kanał nie zginął w gąszczu filmów, które codziennie są wrzucane na YouTube. Im szybciej to zrobisz, tym lepiej, bo konkurencja jeszcze jest na w miarę niskim poziomie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w reklamach na YouTube, to skontaktuj się ze mną przez formularz kontaktowy poniżej.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Nie ma żadnych komentarzy