,

Jak i dlaczego warto zmienić model atrybucji w Google Ads?

O modelach atrybucji mówi się sporo w temacie Google Analytics. Wielu jednak nie wie, że ustawienie odpowiedniego modelu atrybucji ma również duże znaczenie w kampaniach Google Ads. Jeżeli używamy jednej z inteligentnych strategii ustalania stawek, to tym bardziej powinniśmy się tym zainteresować. Czym jest model atrybucji? Model atrybucji, to nic innego jak reguła, która określa […]

O modelach atrybucji mówi się sporo w temacie Google Analytics. Wielu jednak nie wie, że ustawienie odpowiedniego modelu atrybucji ma również duże znaczenie w kampaniach Google Ads. Jeżeli używamy jednej z inteligentnych strategii ustalania stawek, to tym bardziej powinniśmy się tym zainteresować.

Czym jest model atrybucji?

Model atrybucji, to nic innego jak reguła, która określa do jakiego źródła przypisywana jest transakcja lub konwersja zrealizowana na naszej stronie.

Przykład ścieżki konwersji:
Wejście z reklamy Google Ads -> Wejście bezpośrednie na stronę -> Wejście na stronę z wyników organicznych -> Zakup

Przy modelu atrybucji pierwsze kliknięcie nasz zakup przypisze się do Google Ads. Przy modelu atrybucji “ostatnie kliknięcie” zakup przypisze się do wyników organicznych. W Google Ads jest identycznie, tylko zamiast do źródeł kliknięć, model atrybucji odnosi się do reklam. Już powoli zaczynacie rozumieć, dlaczego jest to takie ważne?

Dlaczego warto zmienić model atrybucji w Google Ads?

Gdy dodajemy lub przesyłamy konwersje do Google Ads, to automatycznie ustawia się w nich model atrybucji ostatnie kliknięcie. Jak już widać na przykładzie powyżej nie jest to najlepszy model i sporo konwersji nie zostanie przypisanych do naszej kampanii. Warto to zmienić, ponieważ ma to wpływ na jeden istotny czynnik, który pozwoli nam lepiej prowadzić naszą kampanię Google Ads. Inteligentne kampanie oraz automatyczne strategie ustalania stawek korzystają z danych konwersji. Im więcej mają tych danych, tym lepiej będą działać i optymalizować nasze kampanie, co wpłynie na ilość nowych konwersji i koszty.

Jak zmienić model atrybucji w Google Ads?

Zmiana modelu atrybucji w Google Ads jest bardzo prosta.

  1. Logujemy się na nasze konto Google Ads i z górnego menu wybieramy “NARZĘDZIA I USTAWIENIA” i z kolumny “POMIAR SKUTECZNOŚCI” wybieramy ‘Konwersje”
    Zmiana modelu atrybucji step 1
  2. W tym panelu powinniście widzieć wszystkie swoje konwersje dodane do konta Google Ads lub zaimportowane z Google Analytics. Model atrybucji trzeba będzie zmienić dla każdej konwersji z osobna. Przy okazji macie też szansę sprawdzić, czy wszystkie konwersje dodane na koncie Google Ads są dla was przydatne. Klikamy w konwersje, która nas interesuje.
    Zmiana modelu atrybucji step 2
  3. W tym panelu widzimy ustawienia naszej konwersji. Klikamy “EDYTUJ USTAWIENIA”
    Zmiana modelu atrybucji step 3
  4. W zakładce model atrybucji z rozwijanego menu wybieramy model, który nam odpowiada i klikamy “ZAPISZ”. To tyle. Warto pamiętać o tych kilku prostych krokach podczas dodawania każdej nowej konwersji do Google Ads.
    Zmiana modelu atrybucji step 4

Rodzaje modeli atrybucji

Do wyboru mamy sześć modeli atrybucji. Od góry:

Oparty na danych

Zdecydowanie najlepszy z modeli atrybucji, jednak jest dostępny dopiero w momencie, gdy uzbieramy odpowiednią ilość danych na naszym koncie Google Ads. Przypisuje udział w konwersjach w oparciu o dane zebrane na koncie.

Ostatnie kliknięcie

Przypisuje udział w konwersji reklamie, która została kliknięta jako ostatnia.

Pierwsze kliknięcie

Przypisuje udział w konwersji reklamie, która została kliknięta jako pierwsza.

Linearny

Rozdziela udział w konwersji równo na wszystkie konwersje na ścieżce zakupowej.

Spadek udziału z upływem czasu

Przypisuje większy udział kliknięciom, które nastąpiły w najkrótszym czasie przed konwersją.

Uwzględnienie pozycji

Przypisuje po 40% udziału pierwszemu i ostatniemu kliknięciu, a pozostałe 20% rozdziela między resztę kliknięć.

Który model atrybucji wybrać?

Po dotarciu do tego momentu powinniście już wiedzieć, że raczej na pewno nie “Pierwsze kliknięcie” i “Ostatnie kliknięcie”. Te modele atrybucji moim zdaniem są najsłabsze i polecam używanie modeli, które uwzględniają całą ścieżkę konwersji. Najlepszym wyborem będzie model “Oparty na danych” i jeżeli macie tylko taką możliwość, to warto go włączyć. Jeżeli jednak model ten jest niedostępny musimy wybrać pomiędzy ostatnimi trzema. Tutaj wybór należy już do was i zależy od branży, produktu itp. Ja najczęściej używam dwóch z nich. “Linearnego” oraz “Uwzględnienie pozycji” i wam też tak polecam.

Zmiana modelu atrybucji zajmuje tylko chwilę i jest bardzo prosta. Warto pamiętać o niej podczas dodawania nowych konwersji do konta Google Ads. Dzięki temu nasze kampanie będą działały lepiej, dzięki większej ilości danych, które uda się nam zebrać.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Nie ma żadnych komentarzy